Monday, May 16, 2011

H.U.T.A.N.G

da lumrah sekarang ney adat berhutang dalam kehidupan seharian kita.. sejak kita di unibersiti pown kita dah diajar berhutang ngan negara.. cam cntoh PTPTN.. skali pinjam RM15k semata mata nak sambong blajar untuk menjamin masa depan yang cerah.. tapi bila dah utang banyak tuh ntah bila plak nak langsaikan utang tuh..


utang barang pown lebey kurang.. tapi selalu law barang orang tak cakap utang, tapi pinjam.. bila dipikirkan balik bila pinjam barang orang tak pulang pulang tak kew namanya berhutang?? aku da mushkill ngan manusia sekarang neyh.. da pinjam tak reti reti nak pulangkan.. da hutang tak reti reti nak bayar.. tuan punya barang plak yang kena tuntut dwet mahupown barang depa balik.. haishh


dua ary lepas aku pasan sebelah umah aku ney penuh cat umah kat umah dia.. mula mula juz anggap besa.. bila esoknya makin banyak and bagai lukisan budak umo setaon yang tak pandai melukis bercat merah penuh kat dinding aku mula curiga.. aku bukan jenis amek port sangat bab bab berjiran neyh sal kenangan dulu da banyak ngajar aku erti berjiran.. huhu.. tapi bila prati btol btol bawu pasan maybe tu suma kerja ALONG sebagai amaran maybe diorang tak bayar hutang yang diorang pinjam.. mybe diorang da sebab sendiri napa diorang tak mampu lagi nak bayar.. ntahla aku pown tak pasti.. 


apew yag aku nak cakap kat sini law kita tak mampu nak bayar lebey baek jangan pinjam or jangan berhutang ngan sesapa.. bia idop kita sederhana janji tak papa kedana.. kalo nak berhutang or terdesak sangat nak berhutang jangan lupa bayar bila sampai taim.. ney tak, sebelom berhutang mulut manis bagai, tapi bila da dapat ilang lesap entah ke mana..  


>> nak pinjam pandai cari, nak bayar tuan punya badan lak sampai kena tuntut.. haishh
>>>  utang utang jangan dok wat men woii.. bawak ke MATI aw!!

No comments: