Monday, October 11, 2010

sedekad berlalu...

sedekad atau lebey popular lagi disebut sepuloh taun terasa sat sangat bagiku,,terasa bawu semalam sumanya berlaku dan sekelip mata juga turut merubah segala kehidupanku,,segala-gala yang berlaku sedekad lalu sentiasa bermain-main dan terngiang-ngiang di kotak fikiranku,,

aku masih ingat lagi pagi 12.10.2000 aku ase berat aty cgat nak meninggalkan umah taim tuh...namun atas pujukan ibu,tok dan maknjang aku gi jugak kelas fardhu ainn kat masjid depan umah aku,,namun aku mintak kat ustazah nak balik awal  ke umah dari kebiasaanya dengan alasan aku tak sedap aty cangat-cangat ari tuh,,

sesampainya kat umah aku gitaw ibu aku xmaw gi cekola,,tapi sekali lagi hasratku ditolak dengan alasan aku ada exam taim tuh so aku xdibenarkan ponteng cekola,,tangisku juga tidak langsung diendahkan lagi,,hancur cangat atyku taim tuh,,niatku hanya nak ada kat sisi ayah taim tuh tapi tak dibenarkan,,dengan langkah yang xbersemangat aku hayun gak kakiku melangkah gi cekola,,

tiba kat cekola mata aku bengkak,,suma kengkawan and cikgu-cikgu tegur,,aku teros melangkah malas macok ke klass dengan harapan nak jawab suma soklan-soklan exam ngan cepat hope aku dapat sampai umah dengan secepatnya,,

10 minit berlalu,,,,,,,

kertas-kertas soklan diedarkan dan kami dikehendaki menulis nama tas kertas soklan tersebut,,taim tuh aku betol-betol tak sedap aty dan cuba angkat tangan untuk mohon nak pulang ke rumah,,cikgu ismail yang juga guru klass aku taim tuh mintak aku jawab exam gi abes duluw sebelom aku dibenarkan pulang,,tetiba aku nampak kelibat seorang jiranku yang aku panggilnya aunty mah,,dia adalah jiran sebelah umahku dan family kitowang seperti adik beradik,,dy ada seorang anak pompuan yang sebaya denganku,,kitowang tersangatlah rapat campai kitowang sering dipanggil kembar di cekola,,

berbalik kat cita aku tadi,,

aku perhatikan aunty mah bercakap sesuatu dengan cikgu ismail di koridor luar klass,,tetiba cikgu ismail datang kat tempat aku dan bagitaw aku dibenarkan pulang cambil tersenyum,,aku menjadi pelik ngan kelakuan aneh cikgu kesayangan aku neyh,,lawpown epy cebab aku dibenarkan pulang awal tapi aku masih tertanya-tanya apakah yang menyebabkan aku dibenarkan pulang awai,,soklan math subjek kesukaan ku teros dilupakan,,aku kembali tingat kat ayah aku dan bedoa takdak apa-apa yang terjadi kepada beliau,,
sewaktu melangkah kuar ke klass tiba-tiba aku ase da seseorang memelukku dari belakang,,yup,,cikgu ismail cikgu kesayanganku memelukku,,atas sebab apa??ntahla,,aku pown xpasti dan xmengerti taim tuh,,

aku membututi langkah aunty mah ke keretanya,,aku sempat gak betanya nak bawak aku gi mana tapi jawapan aunty mah mengecewakanku,,katanya nak bawak aku gi jalan-jalan makan angin,,sampai kat keta aku pandang wajah muram abangku,,aku semakin tak paham ngan situasi aku saat tuh,,nak jerit je saat tuh law boley,,

500 meter sebelum tiba ke umahku,,,,,

aku makin tak sedap aty,,aku rimas dengan situasi saat tuh dan aku cuba tnyakan ckali lagi dengan harapan aku dapat jawapan yang memuaskan aty ku namun hampa,,

saat tiba di halaman umah,,,,,,

aku lihat ramai cangat orang kat umah aku,,makcik-makcik aku suma ada,,sepupu-sepupu,,jiran-jiranku,,aku semakin tak keruan,,aku teros berlari mendapatkan ibuku di dalam umah untuk dapatkan jawapan yang tepat,,tak sempat nak tanyakan soklan ibuku cepat memelukku dan bagitaw ayahku dah takdak,,ase gelap duniaku saat tuh,,aku teros tak sedarkan diri,,

ntah bapew lama aku tak sedarkan diri,,sebaek sedar makcikku suh aku amek wuduk dan bacakan yasin untuk ayahku,,aku ikot sja apa yang disuruh tanpa bantah,,aku mula membaca surah yasin dari satu ayat ke ayat yang seterusnya,,air mataku tak berhenti langsung sejak aku mula bacakan surah yasin,,dan ckali lagi aku tak sedarkan diri sebelom aku sempat bacanya  gi abes,,

sebaek sedar makcikku bawak aku kuar dari umah,,aku duduk di luar umah memerhati orang yang semakin ramai datang,,tetiba aku nampak kelibat cikgu ismail menuju ke umahku,,di luar sedar aku aku berlari mendapatkan cikgu dan menangis di pelukan cikgu,,bagai seorang ayah cikgu memujuk aku supaya bersabar,,

saat aku tak dapat nak lupakan taim aku mandikan tubuh ayahku wat kali terakhir,,ustaz cakap jangan nanges depan mayat nnt diorang akan ase cdey gak,,aku tahan air mataku,,mulanya aku takmaw tapi ustaz pujuk aku jalankan tanggungjawab terakhirku sebagai serang anak,,aku begilir-gilir ngan abangku memandikan jasad ayah wat kali terakhir seperti yang diajarkan ustaz taim tuh,,

abes mandikan jasad ayah dibawa ke ruang tamu umah dan dipakaikan baju putih,,ustaz letak minyak wangi kat tubuh ayah,,sebelum kain yang terakhir dibalut ustaz mintak ibu, aku dan abang untuk cium dahi ayah wat kali terakhir,,aku lihat ibu kucup dahi ayah pastu abang,,dan tiba giliran aku,,aku kucup dahi ayah dan tatap wajah ayah wat kali terakhir,,aku nampak ayah senyum dan wajah ayah berseri-seri,,air mataku menitis lagi,,belum puas aku tatap wajah ayah  ibu memelukku dan menangis di bahuku,,

tubuh ayah diangkat dan diletakkan dalam keranda kayu lalu dimasokkan ke dalam van jenazah untuk dibawa ke tanah pekuburan,,ckali lagi aku tak sedarkan diri,,kami diiringi dengan van dan kereta-kereta tentera sepanjang perjalanan kami,,ayah ditanam di tanah pekuburan taiping atas permintaannya yang terkhir,,kata ayah, dia nak dekat ngan kubur mak, ayah, kakak dan abg die,,

sampai di taiping hampir lewat malam,,segala urusan pengebumian diselesaikan oleh phak tentera,,aku nampak abang turut sama membantu ketika mayat ingin ditanam,,abang turut sama turun dan macok ke dalam kubur untuk bersama-sama yang laen turunkan mayat untuk ditanam,,saat tu jugak wat petama kali aku nampak air mata abang menitis,,


lawpown hanya diterangi dengan cahaya bulan semata-mata pada pagi tuh tepat jam 12.10 pagi (13.10.2000) alhamdulillah urusan pengebumiaan dan bacaan talkin semuanya selesai,,syahdu sangat saat tuh,,bacaan talkin yang dibaca ustaz taim tuh ase insaf cangat,,

ikot aty aku xmaw alik umah gi,,aku xmaw tinggalkan ayah cowang-cowang kat situ,,aku nak teman ayah kat situ,,t xdew sapew nak jaga ayah,,aku nampak ibu nanges-nanges,,ibu cakap ayah Allah da jaga,,malaikat pown adew teman ayah kat sana,,ayah da epy cangat kat sana,,btol kew ayah???

dengan langkah longlai aku melangkah tinggalkan tanah pekuburan ayah,,pelahan-lahan aku cuba trima hakikat yang ayah da meninggalkan kami wat selamanya,,aku tawu Allah lebey sayangkan ayah,,cemoga ayah sentiasa bahagia di cana,,


                                                   
kini semuanya da berlalu hampir sedekad yang lalu namun setiap saat aku taknah lupakan masa neyh,,

senyuman terakhir ayah sampai saat neyh aku sentiasa ingat stiap kali aku pejam mata,,

aku winduu sangat-sangat saat kita sekuarga bersama,,




i luv u ayah <3
miza xnah lupakan nasihat,jasa dan harapan ayah...
doalah anakmu ney sentiasa berjaya, bahagia, dan jadi anak yang solehah...
miza sayang sangat-sangat kat ayah ;)

No comments: