Wednesday, November 3, 2010

bila perlis dilanda banjir... (siri pertama)


pagi 01 NOVEMBER 2010..

ujan turun renyai-renyai atau dalam bahasa skemanya ujan gerimis jatuh membasahi bumi perlis pada pagi tu.. aku tak pasti koi bapa stat ujan tuh sebab sebenarnya aku terbabas tido.. tup tup da koi 1.30 petang masa aku bangun tidow (haishh.. anak dara apew lah kaw ney meyza) hehe..

petang 01 NOVEMBER 2010

aku dengan malasnya bangun untuk membersihkan diri aku untuk menunaikan kewajipan sebagai umat islam iaitu solat zuhur.. taim tuh still ujan.. so aku mand kejap je lah.. taw-taw la kan aku neyh bukan tahan sejuk cangat.. nanti adew jela yang menggigil atas katil and kejang kaki.. haha (kata minah brutal.. meyza.. meyza)

abes solat aku bukak buku nak stadi.. sok tuh aku da paper.. akaun lak tu.. huh cuak gak ar aku.. sebelum aku nyesal papew bek aku stadi.. at least aku da stadi and aku da berusaha.. result blakang kira.. yang tu au tawakal jela..

cam besa aku tak penah nak konsentrate cangat pown taim stadi.. adew jek perkara laen nak dibuat.. cam besa si kekaseh aty sentiasa setia teman aku aku stadi.. lefyu lah cyg.. hehe ;)

koi 4.30 aku da mula bukak tv.. cite ulik mayang yang ditayangkan setiap ari isnin-khamis jam 4.30-5.30  petang kat tv3 and ulangannya koi 8.30-9.30 malam "tv9 di hatiku" (haha.. sempat gi promote cita)

xtually sebelom aku bukak tv aku gi basuh baju kat blakang umah.. masa tu ujan lebat yang teramatlah cangat (menggambarkan ujan yang turun sangat lebat) abes basah kuyup baju, sweater and seluar aku dek tempias air ujan taim nak bukak mesin basuh and taim nak bilas baju.. bayangkan la aku dok ulang alik kuar macok umah semata-mata nak basoh baju.. begitu besar pengorbanan aku kan? (bajet ah kaw meyza)

abes je basoh baju aku terpaksa (bukan dipaksa eh..) tukar pakaian dek terlalu sejuk campai ke tulang sum-sum.. mana taknya.. baju aku and sluar aku da basah kuyup sampai ley perah gi.. da siap sidai baju sumanya aku angkut buku-buku and alat-alat tulis aku menuju ke ruang tamu and tonton tv.. taim tuh ujan kat luar sangat lebat (skema gila ayat)

malam 01 NOVEMBER 2010

xla malam sangat sebenarnya. masa tuh bawu koi 7.30 malam.. tengah syok-syok tengok tv ramai-ramai (aktiviti riadah kami serumah) tetiba kak nurul terjengoi depan pintu dengan pakaian yang basah kuyup bersama tunang tersayang yang kitowang paggil ayie.. pastu kitowang dikejutan ngan bita yang disampaikan kak nurul arau da banjir.. kangar lagi terok.. air da takat paras pinggang.. maw tak terkejut biawak kami (biawak pown tak terkejut cam kami taw) menurut kak nurul lagi dia balik tadi pown nek bot.. tunang dia juz tuntun je motow.. sebenarnya kak nurul balik keja koi 5.30 tadi lagi tapi gara-gara banjir terkandas skejap.. jalan ke kangar da ditutup disebabkan paras air yang semakin meningkat and jalan kat arau (kat area and depan cMart) juga ditutup atas faktor-faktor keselamatan..

pas anta je kak nurul blik umah ayie troskan perjalannya untuk balik ke umah dia kat mata ayer (bukan air mata k) malam tu kami dikejutkan lagi ngan bita air makin naek paras dada sebab ujan tak berenti sehari suntuk.. ayie terperangkap lam banjir tu and lagi malangnya nset n dompet dia da ilang lam banjir tu.. aduhh.. suda jatoh ditimpa tangga lak..huhu

dengar cita yang ley jadi banjir terok sal diorang gi bukak empangan timah tasoh sebab tak ley nak tampong kuantiti air yang berlebihan.. law tak bukak takot empangan tu pecah and lagi membahayakan suma orang.. so maw takmaw pihak yang berkenaan mengambil keputusan untuk bukak empangan tu..

malam tu sejuk tak terkata.. dengan sweater, selimut and apew-apew ntah lagi dipakai untuk kurangkan sejuk.. tumpuan aku nak stadi akaun terganggu sket bila memikiokan ecok exam and nak gi ngan apa.. yela wat drebar tak mai amek memang nak kena pecat ngan aku lah kan.. shuka shuka dia ja nak ponteng keja! hahaha..

ney gambar-gambar yang sempat dititipkan lam ruangan kali ini.. nak tengok terok tak terok banjir korang nilai lah sendiri.. diharap sumanya terhibur.. haha







noted : sengal ah kaw meyza!

No comments: